
CONVERSA AL MUSEU TÀPIES AMB ALBERT SERRA, VICENÇ ALTAIO
I JO
Antoni Tàpies vist per Albert Serra: fe sense obres
morta és
Ahir dia 12 vaig assistir-hi a un nou visionat al Museu
Tàpies i vaig participar-hi a la conversa amb el mateix Albert Serra i en
Vicenç Altaio, era el moment de fer un acte contrició.
ACTE DE CONTRICIÓ:
El passat dia 10 de Maig vaig publicar a la revista
Bonart
https://www.bonart.cat/ca/n/45313/antoni-tapies-vist-per-albert-serra-fe-sense-obres-morta-es
un article amb la meva opinió molt crítica sobre el
documental que acabem de veure. Aquest es pot llegir online i, per tant, abreujaré els arguments.
Ras i curt deia:
Soc fan d'Albert Serra. Però tot feia predir un desastre que consumaria el sacrifici d'un dels meus admirats artistes. Tenia la intuïció que era impossible que un dalinià confés com Albert Serra pogués fer alguna cosa interessant sobre Tàpies. El desinterès, la poca fe a la figura i a l'obra d'Antoni Tàpies es veuria reflectida
Per reafirmar el meu dubte, ho va fer l´ Albert Serra amb
els seus comentaris pre i post visionat
amb expressions sobre Antoni Tàpies que em ruboritza repetir. Molt provocatius
per les ànimes sensibles com la meva cap
al gran mestre, deia coses com: burla, joc d'infants amb “rallotes”, últimes exposicions rutinàries....etc
En aquell moment, vaig pensar que era lògic perquè només
conec dues persones capaces de tenir fe a Dalí i a Tàpies a l'hora: una és
Vicenç Altaió i l'altra soc jo. No sabia si Albert Serra era capaç d'aquest polí amor.
I Acabava dient que això no obstant, m'agrada el seu
cinema –o el que sigui que fa–, per això reconec com a pròpia aquesta
contradicció de Tácit, Annals I 58: Proditionem amo, sed proditorem odi (“La
traïció m'agrada, però odio el traïdor”).
Aquesta cita oximoronica reflectia el meu estat d'ànim
era com un koan que hauria de desllorigar i a partir d'ell, dic el següent i
faig un veritable ACTE DE CONTRICIÓ.
Necessitava criticar la meva pròpia crítica perquè em
quedaven masses fils per lligar.
No entenia com es
pot fer una bona obra sense fe? El títol:
fe sense obres morta és...es una frase evangèlica de Sant Jaume i ja em deia
que la fe es demostra amb obres i també que no hi ha obra sense fe.
Per això el drama sacrificial estava servit. Passats uns
dies i confirmat per al nou visionat de la pel·lícula ahir en el Museu Tàpies, em torno a preguntar que estava proposant en
realitat l' Albert Serra? Quin era el meu error com a cronista?
El que succeïa es que estava aplicant una mirada
convencional com la d'aquell que creu que sap com han de ser les coses, una
mirada en certa manera coherent amb l'estimació corrent, normal, potser vulgar
que tenim sobre Tàpies. Potser feia servir la raó i no la fascinació
perquè amb tants subtítols i paraules que surten al documental no m'havia
fet efecte la hipnosi pròpia de les
seves pel·lícules.
Pensant en el
sacrifici vaig retornar la mirada cap al seu documental taurí, “Tardes de soledad “, i diria que és possible l'amor i el sacrifici per
estimació. Potser és això el que ha fet l ´Albert amb en Tàpies?
En realitat Albert Serra ens dona una sacsejada. Al dir que la pel·lícula és una burla, al no demostrar gens d'interès fa, l'efecte d'un estirabot que anorrea els estereotips,
tot allò que ja sabem de Tàpies. Serra sacseja
les opinions rutinàries, el que s'ha de dir per ser correcte. Ho fa sempre. Però
en realitat amb aquesta pel·lícula retroba l'autèntic esperit revolucionari
provocador de les consciències que buscava el nostre admirat artista. Per tant
crec que aquest documental és l'única manera possible de tractar amb imatges al gran mestre Antoni Tàpies i així trobar la pròpia via
individual e intransferible.
A l'estrena del documental “Biblioteca de pedra seca “de
Joan Vall Karsunke sobre Vicenç , vaig
adonar-me , quan el maquillen, que és un moment magistral, que passava el
mateix que a la pel·lícula “Història de
la meva mort” de l´Albert i que
crec que es així amb els dos, una autèntica manera de dir el què es l'estil i què és l'art .
El gran mestre Kodo
Sawaki en el seu llibre “El Zen és una gran patraña” diu que: “maquillar-se consisteix, en primer lloc, a conèixer i acceptar el propi rostre net, per després ressaltar les seves
particularitats per mitjà del maquillatge i així mai deixar de ser un mateix.
En cap moment, ni Serra ,ni Altaió poden deixar de ser ells mateixos en tot allò
que fan.
Si es tracta d'esser tu mateix, en aquest lloc, en
aquest instant: de què et serveix l'art del mestre Tàpies? És la teva vida,
aquí res no corre per compte de Tàpies. Per això l´ Albert Serra ha fet la seva pròpia
pel·lícula, l'única manera de rendir homenatge a l'admirat Antoni Tàpies.
No hay comentarios:
Publicar un comentario